Monday, October 13, 2014

MASALAH TEKANAN DARAH RENDAH

Darah Rendah,Simptom dan cara atasi

Apa yang dimaksudkan dengan Tekanan Darah Rendah ???

Tekanan darah rendah (hipotensi) adalah keadaan tekanan darah yang lebih rendah dari tekanan yang diperlukan oleh tubuh, sehingga setiap organ dari badan tidak mendapat aliran darah yang cukup dan menyebabkan timbulnya gejala hipotensi. Tekanan darah seseorang 
adalah berbeza. Ini kerana ia membabitkan kawalan utama otak,jantung, buah pinggang dan ransangan di dalam salur darah.

Kenapa boleh kena tekanan darah ???

terdapat beberapa FACTOR   iaitu:-

✈ usia
✈ aktiviti seharian
✈ perasaan
✈ ubatan
✈ pendarahan
✈ infeksi

SIMPTOM/GEJALA / TANDA AWAL DARAH RENDAH

✔cepat lelah

✔pening kepala ketika posisi badan berubah

✔sukar untuk berkonsentrasi

✔mata berpinar-pinar

✔mual

✔kulit berasa dingin, pucat dan lembap

✔pernafasan cepat dan pendek

✔defresi

✔cepat haus

PENYEBAB TEKANAN DARAH RENDAH

Tekanan darah ditentukan oleh dua pekara, iaitu jumlah darah yang dipamkan oleh jantung dan ketahanan (resistensi) pembuluh darah yang kecil-kecil pada tubuh. Terdapat beberapa penyebab yang boleh menyebabkan tekanan darah rendah terjadi iaitu:-

➳Kekurangan volum darah - cecair mengalir dalam saluran darah seperti pendarahan yang tidak boleh terkawal

➳Dehidrasi - dehidrasi yang mengurangkan kandungan cecair dalam badan seperti kes muntah yang teruk dan cirit-birit.

➳masalah jantung - deyutan jantung yang agak cepat mahupun sebaliknya yang terlalu lambat.

➳Keadaan otot yang lemah.

➳Terjadi apabila anda berdiri dari posisi duduk atau bangun dari posisi berbaring. Graviti menyebabkan darah terkumpul ke kaki apabila anda berdiri.

Bagi individu normal,degupan jantung akan bertambah laju dan urat darah mengecil untuk mengalirkan darah kembali ke bahagian atas badan terutamanya otak.

Bagi mereka yang bermasalah postural hypotension, jantung dan urat darah tidak dapat bertindakbalas secukupnya terhadap graviti- lalu tekanan darah menjadi rendah, menyebabkan simptom-simptom pening, pandangan kabur dan kadangkala menyebabkan pitam.

Selalunya dihadapi oleh mereka yang berumur. Sejumlah besar darah berkumpul ke saluran penghadaman selepas anda makan. Bagi mereka yang normal, degupan jantung akan bertambah laju dan urat darah mengecil untuk mengalirkan darah kembali ke bahagian atas badan terutamanya otak.

Bagi mereka yang bermasalah, mekanisme ini gagal berfungsi lalu menyebabkan tekakan darah menurun.

TIPS MENGATASI TEKANAN DARAH RENDAH

➳Makan lebih garam dalam diet anda- tetapi jangan terlalu berlebihan kerana natrium yang terlalu berlebihan boleh menyebabkan kegagalan jantung.

➳Minum lebih banyak air – terutamanya sewaktu cuaca panas dan ketika anda sakit seperti selsema. Ini boleh meningkatkan isipadu darah anda dan menaikkan tekanan darah anda. Air yang mengandungi kandungan natrium dan kalium yang tinggi adalah igalakkan (cth: Oral Rehydration Salt, ORS).

➳Bersenam selalu untuk menggalakkan pengaliran darah.

➳Ubah posisi badan secara perlahan-lahan – Jika bangun dari tidur,tarik nafas panjang selama beberapa minit, kemudian bangkit duduk perlahan-lahan.Setelah itu, barulah bangun berdiri.

➳Tidur dengan kedudukan kepala sedikit tinggi dari badan juga dapat membantu mengatasi kesan graviti.

➳Pakai stoking elastik (gut/ compression stocking) – memakai stoking ini pada kaki boleh mengurangkan darah turun ke kaki, lalu mengekalkan lebih darah di bahagian atas badan.

➳Makan dalam jumlah yang sedikit tetapi kerap – kurangkan makanan yang tinggi karbohidrat seperti kentang, nasi, pasta dan roti.Ini boleh mengelakkan tekanan darah turun mendadak selepas makan

Selain itu anda boleh mencuba supplement shaklee.. amat membantu untuk tekanan darah rendah anda alami

Set tekanan darah rendah shaklee terdiri daripada 3 komponen di atas. Jom tengok apa kelebihan 3 vitamin ini untuk mereka yang HB rendah.

① Vitalea

Vitalea merupakan multivitamin yang kaya dengan iron. Kita sedia maklum bahawa iron merupakan komponen utama untuk menambah darah. Iron terdapat di dalam makanan seperti daging merah. Jika kita mempunyai darah rendah, selalunya doktor akan sarankan untuk kita lebihkan iron dalam makanan. Namun, banyak mana je iron kita boleh makan. Contoh hati ayam dan daging banyak mana kita leh telan? Silap haribulan kita akan rasa loya tekak, dan buang balik. so, no point juga. Vitalea merupakan vitamin yang lengkap dengan 28 jenis mineral termasuk vitamin B12 yang boleh membantu di dalam pembentukan sel-sel darah merah. Selain itu, khasiatnya yang lain untuk tulang, gigi, gusi, pertumbuhan, penglihatan, tisu dan memetabolismakan lemak dan karbohidrat dalam tubuh juga tidak boleh disangkal lagi. Namun kat sini saya spesifik tekankan fungsinya yang utama iaitu untuk pembentukan sel darah merah

② Vitamin B

Buah yang mengandungi Vitamin B seperti tembikai, avocado, nenas, kurma dan pisang amat terkenal di dengan kandungan vitamin B yang tinggi. ia dikategorikan sebagai vitamin B kerana fungsinya untuk menyeimbangkan darah dalam badan. Terdapat 8 komponen utama di dalam Vitamin B shaklee, namun komponen yang paling utama untuk menaikkan darah adalah B12, B1 dan B6. B12 seperti yang terkandung di dalam vitalea iaitu untuk membantu pembentukan sel darah merah, B6 untuk menukar glikogen (tenaga yang tersimpan) kepada gula dalam darah. Manakal B1 pula untuk menukar glukosa dan karbohidrat kepada tenaga.

③ Vitamin C

Vitamin c nampak macam x kena mengena kan? Tapi kenapa ada dalam set ni? Ini kerana vitamin c membantu penyerapan vitalea dengan lebih sempurna. Jika anda ambil vitalea saja untuk naikkan darah, anda mungkin akan dapati darah tak naik2 pun, sebab penyerapan iron di dalam badan tidak sepenuhnya. Untuk memaksimumkan penyerapan, anda disarankan untuk mengambil sekali vitamin C ini supaya penyerapan vitalea dapat dilakukan 100%. Selain tu, fungsi lain vitamin c jangan cakaplah ye..memang banyak sangat…untuk cantik  kulit, kuatkan imun sistem badan, bantu pembentukan kolagen, menyembuhkan alergi, luka dsb..

JOM LIHAT TESTIMONI YANG MENGUNAKANNYA

TESTIMONI PERTAMA

TESTIMONI KE DUA

TESTIMONI KETIGA

TESTIMONI KEEMPAT

BERMINAT

CARA ORDER:
===========
 Call/ SMS/WhatsApp/ ke 012-5786384

Facebook=melly melly lyly

Perunding Vitamin Terbaik Anda :  

EXTRA bonus nya lagi kalau anda mendaftar dengan saya, in sya allah anda akan didedahkan dengan rahsia kejayaan team kami..
JOM SERTAI Group Saya sekarang juga!!
=========================================

✆ NAK DAFTAR? Sila Sms/Whatsupp ke 012 5786384 SEKARANG JUGA!!! 1 malaysia pon boleh...Orang Sabah, Sarawak, Semenanjung...semuanya ada dlm grup saya..Apa tunggu lagi....!!!


* Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit.*

Untuk dapatkan Vitamin anda ..Jomm....Hubungi Saya Segera :

♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥
~~~Perunding Vitamin Anda : ~~~,

♡♡HASLINDA RADZI
♡♡ Shaklee Independent Distributor
♡♡ [ ID No : 108435]
♡♡ Contact No : 012 5786384
♡♡ Email : shafiahALeysa@gmail.com

♥♥ Postage ke Seluruh Malaysia

Jemput jalan2 ke kedai on line kami


Posted via Blogaway

2 comments:

  1. Sharing yg bagus..bnyk info yg saya dapat dr blog ini.. Tq :) semoga membntu mereka diluar sana yg hadapi masalah tekanan darah rendah ini.

    ReplyDelete
  2. Bagus sekali infonya. Tahniah! Anda membantu ramai otang di luar sana yang memerlulannya. Keep it up!

    www.bondasihat.com

    ReplyDelete